Retoriskt tal skrivande på Svenska C lektionen

Sitter nu i skolan i datasalen på övervåningen på skolan. Har svenska c för tillfället och sitter och försöker skriva på ett retoriskt tal på cirka 5 - 7 minuter som jag och de andra i klassen ska hålla på svenska lektionen på onsdag nästa vecka. Vi ska skriva vårt tal enligt den retoriska modellen med exordium, narratio, probatio (propositio + confirmatio), refutatio och peroratio. Det är väldigt roligt! Men hoppas det går bra i med det.

Utöver detta tal som vi måste göra så har jag även en slutprodukt och en projektrapport att skriva som ska lämnas in på tisdag, sedan har jag även en engelska sak som ska skrivas färdigt som ska in någon gång i framtiden också. Jag har antagligen någonting annat också, men det kommer jag inte på för tillfället.

Ikväll så är det i alla fall capoeira igen! Det ska bli skönt! Får träffa alla lite galna personer då, och det ska bli så himla kul! Ser alltid fram emot att få träffa dem, för det spelar ingen roll hur man är. Man kan komma dit och flumma loss och skoja som in i sjutton med dem, och man blir så himla glad också av all den närhet man har med personerna där! I min grupp är det fyra stycken personer - inklusive mig - som går på gymnasiet, och sen är resten ungefär 27-30 år, med någon/-ra som är runt 22-25 och någon närmare 40 år. Men man får ändå en närhet som jag inte har fått på någon annan aktivitet jag har gått på.

Kommentera här: